Jätin tämän illan kaupungin valtuustossa valtuustoaloitteen, josta enemmän alla.
Tampere edelläkävijäksi tekemään Suomen Pisa-mainetta niittäneestä perusopetuksesta vientituotetta
Maailmalla on valtavat koulutusmarkkinat, koska koulutukseen panostetaan kaikkialla. Koulutus on yksi maailman nopeimmin kasvavista bisnesalueista, ja Suomen maine koulutusosaajana on muun muassa Pisa-tulosten ansiosta maailmalla huippuluokkaa. Kansainvälisen koulun saaminen Tampereelle avaa aitiopaikan lähteä kehittämään suomalaista koulutusosaamista vientituotteeksi.
Suomalaisilla on erityisosaamista mm. koulutusjärjestelmien kehittämisessä, opettajakoulutuksessa, erityisopetuksessa, kielikoulutuksessa ja oppimiseen liittyvissä teknologioissa. Pisa-menestyksen kaupallistamista aiotaan tosissaan yrittää ja kestohittimme eli OECD:n Pisa-tutkimusohjelman menestyksemme yritetään nyt tosissaan konseptoida.
Finpron johdolla edu-liiketoiminta kootaan yhden brändin alle vientikonseptiksi. Kattobrändi ei kuitenkaan vielä yksin riitä. Vain fokusoidut huolella kehitetyt oikeat tuotteet myyvät. Siksi suomalaista koulutusosaamista on aktiivisesti lähdettävä kehittämään kansainväliseen viitekehykseen soveltuvaksi. Taantuman vuoksi ei pidä lamaantua vaan päinvastoin hakea edelleen uusia osaamisen ja kilpailun valtteja.
Tampereella valmistellaan parhaillaan seudullisena yhteistyöhankkeena toteutettavaa kansainvälisen koulun saamista kaupunkiin. Englanninkielisen koulutuksen toteutusvaihtoehdoissa on ollut esillä erityisesti kaksi mallia; koulutuksen järjestäminen kansainvälisen IB –opetussuunnitelman mukaan tai suomalaisen opetussuunnitelman käyttäminen. Nyt Tampereen kansainvälistä koulua varten kehitetään perusopetuksen mallia, joka noudattaisi suomalaisen Pisa-menestystä niittäneen opetussuunnitelman viitekehystä, mutta sisältäisi kansainvälisiä painotuksia, jotka mahdollistavat koulun vertailtavuuden ja oppilaiden liikkuvuuden kansainvälisesti.
Edellä olevan perusteella olen tänään jättänyt valtuustoaloitteen, että Tampere lähtee toimimaan aktiivisena edelläkävijänä suomalaisen koulutusosaamisen hyödyntämiseksi kansainvälisillä koulutusmarkkinoilla ja selvittää mahdollisuudet liittää Tampereen kansanvälisen koulun toiminta osaksi suomalaista projektia, jossa Pisa-mainetta niittänyttä koulutusjärjestelmäämme määrätietoisesti kehitettään kansainväliseksi vientituotteeksi.