Alle tunnin juna Tampereen ja Helsingin välillä edistyy. Valtiovarainministeriön tuoreen budjettiesityksen mukaan päärataa kehitetään siten, että Tampereen ja Helsingin välinen junayhteys nopeutuu alle tuntiin.
Pirkanmaalla on työskennelty asian puolesta pitkäjänteisesti. Viimeksi tein aiheesta kirjallisen kysymyksen hallitukselle toukokuussa. Aika toimia on erityisen otollinen nyt, kun työn perässä matkustamista halutaan edistää. Kaupunkien väliset nopeat yhteydet ovat siihen hyvä keino.
Tampereen ja Helsingin väliselle pääradan osuudelle tarvitaan pikaisesti nykyistä paremmat ja nopeammat yhteydet. Näin rata ruokkii kasvua, työllisyyttä ja esimerkiksi Tampereen tulevan Kansiareenan kulttuuri- ja urheilutarjontaa entistä voimakkaammin. Junayhteyden nopeuttaminen helpottaa suuren ihmisjoukon arkea joka päivä.
Esityksen mukaan ”pääradan peruskorjauksen suunnittelun yhteydessä tulee lähtökohtana pitää, että Helsingin päärautatieaseman ja Tampereen rautatieaseman välinen matka voidaan liikennöidä alle tunnissa”. Vahvaa vaikuttamista tarvitaan edelleen, jotta kirjausta seuraa riittävä määrä euroja ripeään suunnitteluun ja sitten rakentamiseen. Myös EU-rahoitus on onnistuttava hyödyntämään.
Paras tapa ratkaista tilanne kestävästi ja parantaa pääradan liikennöintiä on rakentaa Tampereen ja Helsingin väliselle rataosuudelle lisää raidekapasiteettia.
Lisäraiteet mahdollistavat palvelun parantamisen ja matka-ajan lyhentämisen sekä vähentävät junien myöhästelyä. Lisäraiteet mahdollistavat myös paikallis- ja lähiliikenteen kehittämisen. Palveluita on mahdollista parantaa monipuolisesti, kunhan raiteilla on tarpeeksi tilaa.
Tampereen ja Helsingin välinen nopea juna on 2020-luvun tärkein ja vaikuttavin liikennehanke Suomessa. Sen vaikutusalueella asuu puolet suomalaisista, joten hyödyt ulottuvat laajalle. Matka Helsingistä sujuvoituu myös esimerkiksi Ouluun, Seinäjoelle, Vaasaan, Jyväskylään ja Poriin.
Pääradan kapasiteetti ja kunto eivät tällä hetkellä vastaa tämän päivän, saati tulevaisuuden vaatimuksia. Suomen on otettava loikka nopeiden junayhteyksien aikaan. Päärata on perusteltua laittaa kuntoon ensimmäisenä.
Kirjoitus on julkaistu Aamulehdessä 10.8.2018