Kansanedustajuus on ammattityötä

Niihaman maastoratsastusolosuhteita parannettava

Taisi olla syyskesää 2000-luvuuun alussa, kun Niihaman tallilla selviteltiin sitä, kuka oikein oli käynyt laukkailemassa läheisellä golfkentällä. Ei hyvä. En tunnusta olleeni kyseisessä ryhmässä mukana, vaikka tuolloin ymmärsinkin hyvin, mistä luvaton ja kylläkin täysin päätön teko kumpusi. Nimittäin alueella, jolla on paljon hevosia, pitäisi olla myös siedettävät reitit liikkua ratsain maastossa. Vähän myöhemmin oma hevoseni Zolotoi putosi tallin läheiseltä sillalta, joka oli tietenkin ratsukoille täysin sopimaton ylitettäväksi. Jouduimme jättämään tärkeät kilpailut väliin, mutta onneksi sekä nuori ratsastaja että hevonen selvisivät tuolloin pintanaarmuilla.

Enää pitkään aikaan en ole kuulunut Niihaman tallin ”vakiokalustoon”, mutta nykykäyttäjien kokemuksia kuunnellessa on käynyt selväksi, että tilanne maastojen suhteen on jatkunut vähintään yhtä huonona. Edellä mainitsemani ja monet muut ikävät ja vaarallisetkin tapahtumat ovat osaltaan johtaneet myös siihen, että ratsukot uskaltavat yhä vähemmän lähteä pois kotikentältä, koska turvallisia reittejä ei ole. Aina joskus on kuitenkin virkistystarkoituksessa, jo hevosten hyvinvoinnin takia, muuallekin lähdettävä. Tuntiratsastajille maastoon pääsy on usein harrastuksen kohokohtia. Kun 1990-luvulla kävin ratsastuskoulun tunneilla, kinusin vanhempiani kyyditsemään minua autolla 20 km:n päähän toiselle tallille. Niihamaan olisin päässyt hetkessä vaikka pyörällä, mutta siellä ei ratsastuskoulun  tuntiratsastajia voitu olosuhteiden takia viedä maastoon ollenkaan.

Valtuusto hyväksyi kokouksessaan 11.8.2010 Niihamaan erityisratsastuskeskuksen mahdollistavan kaavan. Alue sijaitsee noin 7 km itään kaupungin keskustasta Niihaman kaupunginosassa Tampereen Ratsastuskeskuksen läheisyydessä. Toteutuessaan erityisratsastuskeskushanke merkitsee hevosten määrän lisääntymistä alueella. Jo nyt suuressa Tampereen Ratsastuskeskuksessa on noin 50 tallipaikkaa.

Hevosharrastuksen suuresta suosiosta seurannut hevosten määrän kasvu on hämmentänyt monessa kunnassa. Virkamiehet ja luottamushenkilöt tarvitsevat työnsä tueksi asiantuntijatietoa hevosista ja niiden elintavoista sekä hevostallien tilantarpeesta ja muista seikoista, jotka jo rakennus- ja kaavoitusvaiheessa on otettava huomioon. Tästä syystä myös ympäristöministeriö on patistanut kuntia tiiviimpään yhteistyöhön hevosyrittäjien ja -harrastajien kanssa. Hevoset sopivat Niihamaan mainiosti, kunhan ne muistetaan alueen käyttöä suunniteltaessa. Ympäristönkin kannalta on hienoa, ettei ratsastusta harrastaakseen välttämättä tarvitse lähteä monen kymmenen kilometrin päähän kaupungista.

Keskeinen haaste tallien sijoittamisessa on se, että niiden lähistölle pitää saada myös kunnollisia ja turvallisia maastoratsastusreittejä, joiden puute on siis pitkään ollut suuri ongelma Tampereen Ratsastuskeskuksessa Niihamassa. Tällä hetkellä mahdollisuudet liikkua turvallisesti ratsain maastossa keskuksen ympäristössä ovat olemattomat vaikka edellytykset olosuhteiden kehittämiselle ovat olleet olemassa. Reittien vaikeakulkuisuus, hevosille sopimattomat pohjat ja muu liikenne ovat aiheuttaneet lukuisia vaaratilanteita. Lisäksi erityisratsastuskeskuksen sijoittuminen tuo uusia haasteita olemassa olevien käyntipolkujen käyttöön. Toisaalta turvallisten ratsastusreittien tarve lähimaastossa korostuu entisestään, kun hevosten määrä alueella lisääntyy. Kaupunkitallista ei koskaan tule maaseudun veroista maastoiluparatiisia, mutta paljon on silti pienellä vaivalla tehtävissä.

Maastoratsastusmahdollisuuksien parantamisessa on kyse ennen kaikkea Niihaman maastossa liikkuvien ratsukoiden turvallisuuden parantamisesta, mutta selkeät yhdessä sovitut ratsastusreitit tuovat viihtyvyyttä myös muille alueen käyttäjille ja asukkaille. Maastoratsastusreittien suunnittelussa on otettava huomioon erityisesti reitin pohjan soveltuvuus hevosille ja muun liikenteen vaikutus ratsukoihin. Jos reitin pohja ei ole turvallinen hevoselle, ei se ole sitä myöskään selässä istuvalle ratsastajalle. Niihaman metsäpolkujen vaikeakulkuisuus ja kivikkoisuus puolestaan ajaa ratsukot usein suhteellisen vilkkaasti liikennöidyille ajoteille, jolloin eteen tulee uusia turvallisuusongelmia.

Edellä olevan perusteella olen jättänyt 11.8. valtuustoaloitteen, jotta Tampereen kaupunki kartoittaa yhteistyössä alueen hevosalan toimijoiden kanssa Niihaman maastoratsastusreittien todellisen tilan, turvallisuuden ja kehittämistarpeet sekä ryhtyy selvityksen pohjalta käytännön toimenpiteisiin maastoratsastusmahdollisuuksien parantamiseksi alueella.

Toivottavasti asiaan saadaan vihdoin parannus eikä kukaan enää eksy ratsain golfkentälle.

Muita kirjoituksia

Instagram