Viime aikoina Suomessa on noussut esille useita miljardiluokan liikennehankkeita. Lisäraiteen rakentaminen pääradalle Tampereen ja Helsingin välille on ylivoimaisesti kannattavin tulevaisuuden suurhankkeista.

Uusi raide nopeuttaisi matkaa Tampereelta pääkaupunkiin puolella tunnilla, kun raiteilla olisi tilaa ajaa korkeilla nopeuksilla koko matka. Tunnin juna toisi mukanaan monia hyötyjä, jotka jakaantuisivat laajalle Suomeen.

Nopea junayhteys tekisi pääkaupunkiseudusta ja Pirkanmaasta yhteistä työssäkäyntialuetta, mikä lisäisi työllisyyttä raiteen molemmissa päissä ja helpottaisi työn vastaanottamista. Yhä useammalle asuminen Pirkanmaalla ja työssäkäynti Helsingissä olisi järkevä vaihtoehto. Vastaavasti Tampereen uuden areenan urheilutapahtumiin, teattereihin ja Tampere-talon konsertteihin matkustaisi pääkaupunkiseudulta tunnissa.

Lisäraide mahdollistaisi myös paikallisliikenteen lisäämisen koko Helsinki-Hämeenlinna-Tampere -kasvukäytävällä. Lähiliikennettä voitaisiin kehittää sekä Helsingin päässä että Tampereen ja Toijalan välillä. Myös ympäristö voittaisi, kun joukkoliikenteen houkuttelevuus ja osuus tehdyistä matkoista kasvaisi.

Nopea junayhteys ei ole kuitenkaan vain HHT-kasvukäytävän etu, vaan se on puolen Suomen hanke. Vaikutusalueella asuu puolet suomalaisista, joten hyöty jakaantuu laajalle. Matka Helsingistä lyhenisi puolella tunnilla myös Ouluun, Seinäjoelle, Vaasaan, Jyväskylään ja Poriin.

Päärata on Suomen liikennöidyin junarata. Kaukoliikenteessä Helsingin ja Tampereen välillä on 4,2-6,3 miljoonaa matkustajaa vuodessa. Matkustajien määrän arvioidaan kasvavan 20 vuodessa jopa 40 prosentilla. Raidekapasiteetti on jo nyt varsin kuormitettu. Nopeudun lisääminen ja liikenteen tuntuva kasvu vaativatkin kolmannen raiteen koko matkalle, jotta pääradan toimivuus voidaan turvata ja häiriöherkkyyttä poistaa.

Tuntijuna ja lisäraiteen rakentaminen Tampereen ja Helsingin välille on 2020-luvun ykköshanke, jonka toteuttamisen puolesta meidän tamperelaisten vaikuttajien on yhdistettävä voimamme.

MTV:n uutinen aiheesta: Kansanedustaja ehdottaa Helsingin ja Tampereen välisen junayhteyden lyhentämistä tuntiin

Lisää blogikirjoituksia